I Am an Old Smoking, Moving Indian Movie Star
Henri Plaat
I Am an Old Smoking, Moving Indian Movie Star
Henri Plaat
Visual artist Henri Plaat got an Eumig-camera in 1966, then he started making experimental short films, 'an exploded hobby'.
Plaat traveled a lot, to Greece, the Middle-East, India, South-America etc., where his fascination began for 'places of the past', characterized by decay and destruction. What he saw got registered on film and silenced fragments got edited into pure visual cinema. Like his drawings, montages, and paintings Plaat's 8 and 16mm films blends imagination with reality. Plaat describes them as "atmospheric movies, often photomontages with mixes of war sounds, airplane rumble, Zarah Leander's voice, Wagner's music... All fragments, leading to amazing effects".
Henri Plaat (Amsterdam 1936) made about 40 films, from absurd and surrealistic to melancholic. He has a fascination for WW2, travelling, film music, and the slow decay of things. "To register, I want to register places and things before it gets destroyed by modernity and progression. Before it is lost forever."
via ubu.com
Zeven films van Henri Plaat
€ 14,90
Plaat maakte vele reizen, onder andere naar Griekenland, het Midden-Oosten, India en Zuid-Amerika, waar hij gefascineerd raakte door 'plekken met een verleden', getekend door verval en destructie. Hij legde deze plaatsen vast met zijn camera en evenals in zijn tekeningen, collages en gouaches vloeien in de 8- en 16mm-films verbeelding en werkelijkheid in elkaar over. Sferische filmpjes vol flarden van de werkelijkheid waarvan Plaat er zo´n veertig maakte, variërend in toon van absurd en surrealistisch naar melancholisch. Voor de DVD is een keuze van zijn zeven van zijn films samengebracht die een dwarsdoorsnede van zijn oeuvre vormen. Films:- I Am an Old Smoking, Moving Indian Movie Star (1968). Een Indische, gesluierde dame praat geluidloos voor de camera. Haar verhaal wordt in beelden vertaald.
El Cardinal (1972). Een kardinaal trekt zich terug in zijn studeerkamer vol bizzare rekwisieten. Dode beestjes en verrotte sinaasappelschillen roepen een sfeer van verval op.
speelduur: 6 min. Postcards (1973). Aan de hand van een stapeltje prentbriefkaarten trekken verstilde landschappen, steden en mensen voorbij.
speelduur: 12 min. Now That You Are Gone (1977). Ontmoeting op de begraafplaats Père Lachaise tussen een felgekleurde, inzakkende gelatinepudding, onttakelde grafstenen en een dodelijke capriolen uitvoerende Mickey Mouse.
speelduur: 4 min. Fragments of Decay (1983). Montage van tijdens verschillende reizen verzamelde filmfragmenten, overt verval. Vreemde plaatsen leveren soms onthutsende, maar ook ontroerende beelden op: een dood paard in een rivierbedding ergens in Turkije, een debiele Griekse jongen op een stoeltje, bouwvallige huizen.
speelduur: 12 min. 2nd War Hats (1986). Absurde modeshow in Warschau ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Tussen de bombardementen door showen zwaar geschminkte vrouwenhoofden de laatste hoedenmode.
Voor deze film ontving Henri Plaat in 1989 de L.J. Jordaanprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.
Speelduur: 5 min. A Fleeting Dream (2004). Collage van niet eerder gebruikte filmfragmenten, die de indruk wekken van een 'vliedende droom'. De film ging in première tijdens de Filmmuseum Biënnale 2005.
speelduur: 10 min, extra: ‘De andere kant’, interview met Henri Plaat voor VPRO-kunstmagazine ‘Atlantis’, uitgezonden 17 maart 1991.
Henri Plaat
Visual artist Henri Plaat got an Eumig-camera in 1966, then he started making experimental short films, 'an exploded hobby'.
Plaat traveled a lot, to Greece, the Middle-East, India, South-America etc., where his fascination began for 'places of the past', characterized by decay and destruction. What he saw got registered on film and silenced fragments got edited into pure visual cinema. Like his drawings, montages, and paintings Plaat's 8 and 16mm films blends imagination with reality. Plaat describes them as "atmospheric movies, often photomontages with mixes of war sounds, airplane rumble, Zarah Leander's voice, Wagner's music... All fragments, leading to amazing effects".
Henri Plaat (Amsterdam 1936) made about 40 films, from absurd and surrealistic to melancholic. He has a fascination for WW2, travelling, film music, and the slow decay of things. "To register, I want to register places and things before it gets destroyed by modernity and progression. Before it is lost forever."
via ubu.com
Zeven films van Henri Plaat
€ 14,90
Plaat maakte vele reizen, onder andere naar Griekenland, het Midden-Oosten, India en Zuid-Amerika, waar hij gefascineerd raakte door 'plekken met een verleden', getekend door verval en destructie. Hij legde deze plaatsen vast met zijn camera en evenals in zijn tekeningen, collages en gouaches vloeien in de 8- en 16mm-films verbeelding en werkelijkheid in elkaar over. Sferische filmpjes vol flarden van de werkelijkheid waarvan Plaat er zo´n veertig maakte, variërend in toon van absurd en surrealistisch naar melancholisch. Voor de DVD is een keuze van zijn zeven van zijn films samengebracht die een dwarsdoorsnede van zijn oeuvre vormen. Films:- I Am an Old Smoking, Moving Indian Movie Star (1968). Een Indische, gesluierde dame praat geluidloos voor de camera. Haar verhaal wordt in beelden vertaald.
El Cardinal (1972). Een kardinaal trekt zich terug in zijn studeerkamer vol bizzare rekwisieten. Dode beestjes en verrotte sinaasappelschillen roepen een sfeer van verval op.
speelduur: 6 min. Postcards (1973). Aan de hand van een stapeltje prentbriefkaarten trekken verstilde landschappen, steden en mensen voorbij.
speelduur: 12 min. Now That You Are Gone (1977). Ontmoeting op de begraafplaats Père Lachaise tussen een felgekleurde, inzakkende gelatinepudding, onttakelde grafstenen en een dodelijke capriolen uitvoerende Mickey Mouse.
speelduur: 4 min. Fragments of Decay (1983). Montage van tijdens verschillende reizen verzamelde filmfragmenten, overt verval. Vreemde plaatsen leveren soms onthutsende, maar ook ontroerende beelden op: een dood paard in een rivierbedding ergens in Turkije, een debiele Griekse jongen op een stoeltje, bouwvallige huizen.
speelduur: 12 min. 2nd War Hats (1986). Absurde modeshow in Warschau ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Tussen de bombardementen door showen zwaar geschminkte vrouwenhoofden de laatste hoedenmode.
Voor deze film ontving Henri Plaat in 1989 de L.J. Jordaanprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.
Speelduur: 5 min. A Fleeting Dream (2004). Collage van niet eerder gebruikte filmfragmenten, die de indruk wekken van een 'vliedende droom'. De film ging in première tijdens de Filmmuseum Biënnale 2005.
speelduur: 10 min, extra: ‘De andere kant’, interview met Henri Plaat voor VPRO-kunstmagazine ‘Atlantis’, uitgezonden 17 maart 1991.